Lokalen

Aalterstraat 6: 2022-…
Ontmoetingscentrum, Oude Kantschoolstraat 1B: 2009-2022

2022: Verhuis naar de Aalterstraat

Al enkele jaren voelde onze scouts dat onze lokalen aan het ontmoetingscentrum te klein werden om de werking van onze groeiende jeugdbeweging verder te zetten. Na een paar vruchteloze jaren navragen bij cel jeugdvoorzieningen en de jeugdraad, startten we in 2021 met de leiding een werkgroep nieuwe lokalen op, die moest onderzoeken welke mogelijkheden er waren.

De lagere school aan de Aalterstraat zat al even in ons achterhoofd, en nu de bouw van de nieuwe Taborschool eindelijk bezig was, stelden we een nota op om de gemeente te overtuigen van het potentieel van de locatie als scoutslokalen voor ons en van de tekortkomingen van ons lokaal aan het ontmoetingscentrum. Na wat over en weer werden we in december 2021 uitgenodigd op het gemeentehuis om de mogelijkheden te bespreken met burgemeester Pieter De Crem en schepen van jeugd Mathias Van de Walle.

De delegatie kon goed nieuws brengen aan de leidingsploeg: we mochten de oude lagere school gebruiken als onze lokalen van zodra de school verhuisd was!

Midden september 2022 was het dan zover: na grondige voorbereiding door de blokkende studenten in het ontmoetingscentrum, kregen we de sleutels van de gemeente en kon ons gerief verhuisd worden naar de Aalterstraat. De start was meteen wat chaotisch, doordat het merendeel van de leidingsploeg op reis was voor het nieuwe academiejaar begon en we voor het 45-jarig bestaan Bar-becue organiseerden na onze startdag.

Ondertussen hebben we goed onze intrek genomen in onze nieuwe thuis!

Foto’s:

Krantenartikel Het Laatste Nieuws over de toekenning van de lagere school aan de scouts
(30/12/2021)
Krantenartikel Het Nieuwsblad over het vernieuwde ontmoetingscentrum (22/08/2008)

2008-2022: Aanbouw gemeentelijk ontmoetingscentrum

Na de renovatie van het gemeentelijk ontmoetingscentrum kreeg de scouts een lokaal in de nieuwe vleugel.

Na afbraak van de Oude Smisse in 2010 werd dit het enige lokaal van de scouts.

Rond 2018 “annexeerden” we het zijlokaal, wat normaalgezien een polyvalent lokaal voor alle verenigingen moest zijn. Omdat ons materiaal écht niet meer in ons lokaal kon, werd begonnen met wat materiaal en zetels te laten staan in het zijlokaal. Nadat we de sleutel kregen, begon ook dit lokaal steeds voller en voller te staan.

Foto’s:

Krantenartikel Het Laatste Nieuws over de uitbreiding van het ontmoetingscentrum

…-2010: De Oude Smisse

…-2008: Container naast het OC

1995-…: Bibliotheek in OC

~1990: De Kobe

1982: huisje naast vroegere meisjesschool

~1980?: Gova (boven De Baets)

Briefwisseling rond het gebruik van de zaal Gova voor scoutsactiviteiten (25/08/1977)

Krantenartikel Het Nieuwsblad over het vernieuwde ontmoetingscentrum (22/08/2022)